Har du tröttnat på att ständigt behöva städa i ditt hem? Kanske har du många barn som ser till att slänga saker och ting omkring sig, eller så är du kanske äldre eller har rörelsebegränsningar som gör det svårt att kunna hantera städningen på egen hand? Det finns många orsaker till varför man kan vilja ha hjälp med städning i hemmet, men hur fungerar det egentligen?
Allt fler människor har börjat se fördelarna med att anlita städfirmor för hemstädning Stockholm. Förr var det vanligast att man anlitade om man var sjuk, men idag är städtjänster något som alla typer av människor använder sig av. Få finner det roligt att städa och detta kan vara anledning nog för att be om hjälp. Man vill helt enkelt använda sin dyrbara tid till andra saker som man finner roligare eller viktigare, t.ex. att ha mer tid över för barnen.
Hitta en städfirma
Det första steget i att anlita en städfirma för hemstädning är att hitta ett företag som du tycker om och som du känner dig trygg med. I många fall finns det möjlighet att testa på företaget och tjänsten innan du t.ex. skriver på ett avtal med återkommande hemstädning. Du kan jämföra städfirmor på nätet så väl som att be om offerter från flera olika företag. På så sätt kan du i lugn och ro välja ut det som passar dig bäst.
Det första samtalet
När du ringer för att boka städning för första gången så är det en hel del saker att gå igenom. Städfirman kan komma att fråga dig om hur många kvadratmeter det är som ska städas eller hur många timmar som du önskar städning. Här bör du även lämna ut information om det finns saker som företaget behöver vara extra försiktiga med eller om du t.e.x har golv i ett material som kräver specifik behandling. Vid det första samtalet bestämmer ni vilket datum som städningen ska börja komma igång och vilken tid på dygnet som personalen ska vara på plats. Glöm inte bort att fråga vad som gäller vid avbokning/ombokning samt om du ska ha ditt eget städmaterial tillgängligt.
Städningen kommer igång
Vid första städtillfället är det vanligast att städpersonalen kommer ut tillsammans med en arbetsledare. Det är således väldigt bra om du kan vara hemma för att hälsa, ta emot och t.ex. ställa frågor. Du behöver även visa personalen vart du har ditt städmaterial om det är så att detta är något som ska finnas på plats, samt lämna ut nycklar eller skriva på nyckelkvittenser.
Nu är städningen igång. Har du valt en rullande frekvens så kommer personalen att komma ut till dig på utsatt datum och tid. I de flesta fall så har man alltid samma städare vid varje tillfälle, för att man på så sätt ska känna sig tryggare, samt att det ska underlätta för personalen. Naturligtvis kan det vara bra att ha överseende om personalbyte vid t.ex. semester eller sjukdom. Se till att du har koll på vilka regler och villkor som gäller innan uppstart.